Пошук по сайту

Хімія  лекції  Курсова робота  Рефераты  

Державний навчальний заклад

Державний навчальний заклад





Сторінка1/3
  1   2   3
ДОНЕЦЬКА ОБЛАСНА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ

ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ

ДЕРЖАВНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД

«ГОРЛІВСЬКИЙ ПРОФЕСІЙНИЙ ЛІЦЕЙ ПОБУТУ ТА СФЕРИ ПОСЛУГ»


Методична розробка уроку хімії

з впровадження здоров’язберігаючих технологій

за темою: «Харчові добавки. Е- числа»

f:\хімія\stock-photo-unhealthy-food-popped-wheat-seeds-with-lots-of-food-additive-chemicals-73333387.jpg

Викладач хімії та біології

Віхрова Олена Іванівна

Горлівка 2013

АНОТАЦІЯ
Методична розробка уроку висвітлює теоретичні питання та практичні аспекти з теми «Харчові добавки. Е-числа». Опрацьовано літературні джерела за темою, створено методичну розробку уроку з предмету «хімія», в якій розкриті цілі, задачі етапів уроку, методи розвитку в учнів життєвих компетентностей та формування знань зі здоров’язберігаючих технологій .

Матеріали уроку будуть цікавими для викладачів професійно-технічних навчальних закладів у контексті вдосконалення їх професійної компетентності.

ВСТУП

В умовах становлення і розвитку високотехнологічного інформаційного суспільства в Україні виникає необхідність підвищення якості та пріоритетності природничо-математичної освіти.

Хімія, як природнича наука, вивчає та пояснює навколишнє середовище і водночас забезпечує задоволення практичних потреб суспільства.

Знання з хімії про речовини, їхній склад, будову, властивості дають змогу формувати життєві компетентності учнів.

Перед викладачем сьогодні висувається складне завдання: потрібно не давати суму знань, а навчити учнів орієнтуватися в цілому світі, щоб вони могли застосовувати придбані знання на практиці. Давньогрецький вислів говорить: «Учень не чаша, яку необхідно наповнювати, а факел, який потрібно запалити».

Розвиток мислення учнів може здійснюватися лише в процесі активної розумової діяльності з вирішанням проблем, тому на уроці використовуються активні методи навчання: частково-пошуковий (евристичний) та дослідницький, які спрямовані як на засвоєння знань та вмінь, так і на використання набутих знань у повсякденному житті.

Значна роль на уроці відводиться встановленню міжпредметних зв’язків з біологією та інформаційними технологіями, що дозволяє дати учням наукові поради щодо збереження свого здоров’я та розширити уявлення про навколишній світ.

Тема уроку «Харчові добавки. Е-числа» є актуальною за тих обставин, що в наш час багато продуктів містять небезпечні добавки, що негативно впливають на стан здоров’я людини. Тому знання, які отримують учні на уроці, стануть у нагоді їм протягом життя.


Предмет: хімія

Тема програми: «Органічні сполуки»

Тема уроку: «Харчові добавки. Е- числа»

Мета уроку:

Навчальна: отримати знання з класифікації харчових добавок та їх впливу на здоров’я людини; навчитися використовувати набуті знання в житті.

Розвиваюча: розвивати життєві компетентності учнів - вміння аналізувати інформацію на етикетці товару; самостійно приймати рішення у виборі товару; розвивати критичне мислення учнів.

Виховна: формувати навички здорового способу життя.

Очікувані результати: учні повинні знати правила споживача, вміти характеризувати харчові добавки, опанувати здоров’язберігаючі технології з правильного вибору продуктів харчування.

Тип уроку: комбінований урок.

Метод навчання: частково-пошуковий (евристичний), дослідницький.

Міжпредметні зв’язки: біологія, інформаційні технології.

Дидактичне забезпечення: таблиці «Харчові добавки», «Корисні та нейтральні добавки», комп’ютер, мультимедійні презентації до уроку (розроблені експертними групами учнів), дидактичний роздавальний матеріал та інструкційні картки до лабораторного досліду.

Хід уроку


  1. Організаційний етап

Дидактична задача етапу: підготовка учнів до роботи на уроці.

    1. Привітання.

    2. Перевірка присутності учнів: кількість за списком _______, кількість присутніх на уроці _______, відсутніх _______.

    3. Перевірка готовності учнів до уроку.

    4. Перевірка готовності класного приміщення до уроку.

Пропоную кожному згадати, що урок - це пізнання нового, невідомого, тому я вам бажаю гарного настрою, позитивного спілкування та чекаю від вас активної роботи. Сьогодні давайте згадаємо тему, яка вивчалася на попередньому уроці. При вивченні нової теми ми проведемо лабораторний дослід та зробимо висновки про те, які ми з вами споживачі.


  1. Перевірка домашнього завдання

Дидактична задача етапу: перевірити знання учнів.

Форма організації навчальної діяльності: фронтальна

    1. На попередніх уроках ми вивчали тему «Органічні речовини». Зараз проведемо хімічний диктант.

Хімічний диктант:

  1. Мономерами білків є … (амінокислоти).

  2. Втрата білковою молекулою своєї природної структури - це…. (денатурація).

  3. Укажіть резервний полісахарид організму людини ….. (глікоген).

  4. При спиртовому бродінні глюкози утворюється …… (етиловий спирт).

  5. Якісна реакція для глюкози це …. (реакція «срібного дзеркала»).

  6. Жири по своєму хімічному складу відносять до …. (естерів).

  7. Якісною реакцією на крохмаль є взаємодія з …. (розчином йоду).

  8. Хвороби пов’язані з нестачею та надлишком вітамінів …. (авітаміноз, гіпервітаміноз).

  9. Водорозчинні вітаміни це …. (В1, В2, В6, С, РР).

10) Жиророзчинні вітаміни це …. (А, Д, К, Е).

11) Низькомолекулярні органічні сполуки різних класів, які в невеликих кількостях, але неодмінно потрібні для забезпечення нормальної життєдіяльності організмів називаються: …. (вітаміни).

  1. Вивченням складу і властивостей вітамінів займався російський лікар: … (Лунін М.І.).

Проведемо взаємоперевірку у парах.

  1. Актуалізація опорних знань

Дидактична задача етапу: підготовка учнів до роботи за новою темою; організувати та направити пізнавальну діяльність учнів на досягнення мети уроку.

Форма організації навчальної діяльності: фронтальна

    1. Повідомлення теми уроку.

    2. Формулювання разом з учнями мети і задач щодо вивчення нового матеріалу.

Учні в процесі бесіди мають дійти думки про те, що необхідно знати склад споживаної їжі задля збереження здоров’я.

    1. Показ практичного значення вивчення нового матеріалу, мотивація навчальної діяльності.


Слово вчителя:

У харчовій промисловості застосовується велика група речовин, що об'єднується загальним терміном харчові добавки. Цей термін не має єдиного тлумачення. У більшості випадків під цим поняттям об'єднують групу речовин природного походження або одержаних штучним шляхом, використання яких необхідне для удосконалення технології, отримання продуктів спеціалізованого призначення (дієтичних, лікувальних та ін.), збереження необхідних або додання нових властивостей, підвищення стабільності і поліпшення органолептичних властивостей харчових продуктів. Зазвичай до харчових добавок не відносять сполуки, які підвищують харчову цінність продуктів харчування: вітаміни, мікроелементи, амінокислоти.

Сьогодні в суспільстві не вщухають численні суперечки щодо харчових добавок: добро чи шкоду вони завдають здоров’ю людини.

Насправді альтернативи широкому використанню харчових добавок не існує. Неможливо, скажімо, виготовити якісний зефір без пектину, напої тривалого зберігання — без консервантів, шоколадні цукерки — без емульгаторів, а варену ковбасу — без кольорокоригуючих речовин.

В Україні до використання дозволено 60 синтетичних барвників



До складу ковбас входять кольорокоригуючи Морозиво виготовляють із

речовини гідрогенізованої соєвої олії

Зелені, жовті, рожеві чупа-чупси, шоколадні батончики, солодка вода різні за смаком і кольором, але однакові за ступенем шкідливості для здоров'я.


Харчові добавки впливають на розвиток До складу молочних продуктів

аномальної м’язової маси входять консерванти
Харчування для людського організму має бути джерелом життєвої енергії, здоров’я, радості (особливо це стосується гурманів і прихильників попоїсти). Ми часто купуємо продукти, до складу яких входять різні харчові добавки: барвники, антиоксиданти, емульгатори, консерванти.

Запитання до учнів:

На етикетці з печивом, кетчупом або консервами значиться буква «Е» з номером. Що це означає? Чи завжди за яскравою етикеткою знаходиться якісний і корисний товар? Як ви вважаєте?


  1. Етап засвоєння нових знань

Дидактична задача етапу: надати учням конкретне уявлення про питання, що вивчаються; добитися від учнів первинного сприйняття, узагальнення та систематизації нових знань, відпрацювати відповідні вміння та навички.

Форма організації навчальної діяльності: групова

А зараз перейдемо до вивчення нового матеріалу нашого уроку за такими питаннями:

  1. Історія харчових добавок

  2. Визначення терміна «харчові добавки».

3. Класифікація харчових добавок, їх функції

4. Негативні наслідки вживання харчових добавок.

На попередньому уроці ми з вами сформували експертні групи:

І група - експерти м’ясокомбінату;

ІІ група – експерти хлібокомбінату;

ІІІ група – експерти молокозаводу;

ІV група – експерти рибного та консервного заводу;

V група – експерти кондитерської фабрики;

VІ група – експерти заводу безалкогольних напоїв.

Кожна група отримала випереджувальні завдання (Додаток 1).

Слово надається І групі експертів.
І група - Експерти м’ясокомбінату:

  1. Загальна історія харчових добавок.

Перші харчові добавки з'явилися практично одночасно з появою людини. Потреба добувати і ,найголовніше, зберігати їжу призвела до використання речовин, здатних продовжити в часі властивості того чи іншого продукту. Сіль, оцет, перець використовуються з найдавніших епох і стали невід'ємною частиною нашого життя. Вони надають особливого смаку повсякденній їжі, привносять свій аромат.

Населення поступово зростало, змінювався ритм життя, історичні реалії. Великі географічні відкриття та швидкозростаюча торгівля з далекими країнами породили необхідність робити запаси на тривалі періоди, зберігаючи їх поживні та смакові властивості. Для цього використовувалися переважно речовини природного походження. Наприклад, щоб риба не псувалася, а масло зберігало свої властивості, використовували сіль. Для продовження термінів зберігання овочів - яблучний оцет. Стародавні греки і римляни для консервування м'яса застосовували мед. При цьому, як свідчать трактати, воно не тільки залишалося свіжим, а й повністю зберігало свої смакові якості. Для цієї ж мети використовували розчин деревного вугілля, гарячий яловичий жир. З історії добре відомо, що на кораблях далекого плавання м'ясо заготовляли спеціальним способом - гарненько посипаючи його сіллю і спеціями, в тому числі перцем, полином, чебрецем і кропивою.

У кінці XIX - початку XX століття виробництво харчових добавок поставили на промислову основу. Причиною тому були значне зростання чисельності населення і, як наслідок, збільшення обсягів виробництва продуктів харчування, а також розквіт харчової хімії. Для збереження товарних властивостей стали використовувати речовини, що поліпшують, зберігають або змінюють властивості того чи іншого продукту, не тільки природного, але і синтетичного або напівсинтетичного походження.

  1. Надати рекомендації щодо вибору ковбасних виробів.

Перш ніж купити м’ясні вироби - прочитайте етикетку, там вказаний склад продукту. Розгляньте термін зберігання. Зробіть висновки про наявність консервантів. В справжніх м'ясних продуктах до складу входять тільки м'ясо, сало, сіль прянощі та харчові фосфати. Перед купівлею ковбасних виробів розгляньте зовнішній вигляд цих продуктів. Колір повинен бути не темний, свіжий запах. Вони повинні бути тверди на дотик та не ламатися. Справжня буженина повинна кришитися. Якщо вона добре ріжеться там є добавки. Якщо до складу виробу входить рослинний білок – це соєвий продукт. На маркуванні продукту повинно стояти: ДСТУ 4518-2008 «Національний Стандарт України», а не ТУ.
c:\users\че\desktop\тематичне планування хімії та біології\печать. лена\рисунки\колбасы\noviy_myasokombinat_na_stavropolie.jpg

Для збільшення строку придатності ковбаси та інших м’ясних продуктів до них додають Е250 нітріт натрію- канцероген. Він надає рожевий колір. Може викликати онкологічне захворювання. У великих дозах викликає збільшення артеріального тиску. c:\users\че\desktop\тематичне планування хімії та біології\печать. лена\рисунки\колбасы\images.jpg

Е 252 нітрат калію. Використовують для обробки м’ясних полу фабрикатів, ковбас.

c:\users\че\desktop\тематичне планування хімії та біології\печать. лена\рисунки\колбасы\12090593-132-marisey.jpg

Е 251 нітріт натрію. Додають до шпіка, шинки, сушеного м’яса. В організмі людини перетворюється на більш небезпечні нітріти, викликаючи ракові пухлини та інтоксикацію організму.
ІІ група – Експерти хлібокомбінату:

  1. Визначте термін «Харчові добавки».

Останнім часом ми почали інтенсивно цікавитися тим, що ми їмо і п’ємо. І це не дивно — нам хочеться, як можна довше отримувати задоволення від цього життя. У суспільстві почалися суперечки про те, що ж це таке харчові добавки та що вони несуть: користь чи шкоду.

Харчові добавки – це природні сполуки та хімічні речовини, які ми не вживаємо у їжу самостійно, але в обмежених кількостях з різними продуктами вони потрапляють до нашого організму чи не щодня.

Для класифікації харчових добавок у країнах Євросоюзу розроблено систему нумерації. Кожна добавка має унікальний номер.

Харчові добавки — природні або синтезовані речовини, що цілеспрямовано вводяться в продукти харчування з метою надання їм необхідних властивостей (наприклад, органолептичних, технологічних), продовжити термін їх придатності. Вони не вживаються безпосередньо у вигляді самостійних компонентів їжі.

Зараз уже неможливо уявити жоден продукт із тривалим терміном зберігання без наявності у його складі харчових добавок. Такі харчові добавки, як сіль, спеції, прянощі використовуються людством з давніх часів, проте, широке їхнє вживання почалося наприкінці XX ст. і досягло найбільшого використання в наші дні.

Усі фахівці погоджуються з думкою, що виробництво харчових добавок буде лише зростати швидкими темпами. У зв’язку з цим, виникає необхідність створення нових хімічних технологій, щоб забезпечити потреби людства.

  1. Надати класифікацію харчових добавок та визначити їх функції.

Додавання харчових добавок до продуктів прискорює процеси виготовлення, зберігає зовнішній вигляд та якість продуктів при зберіганні.

У чому ж полягають функції добавок? Добавки регулюють вологість продуктів, роздрібнюють і розпушують, емульгують і ущільнюють, вибілюють і глазурують, окислюють, охолоджують і консервують. Вони навіть можуть перетворити тверді продукти в піну.

Оригінальні назви добавок досить довгі та складні. Тому для простоти використання та їх безперешкодної ідентифікації у всьому світі запровадили індекс «Е» від слова «Європа». Його також асоціюють зі словами «essbar/еdible», що в перекладі українською відповідно з німецької та англійської мов мають означати «їстівний».

Число харчових добавок, що застосовуються у виробництві харчових продуктів у різних країнах, досягає сьогодні 500, не враховуючи комбінованих добавок, ароматизаторів. У Європейському співтоваристві класифіковано 296 харчових добавок.

Залежно від призначення виділяють чотири великі групи харчових добавок:

1. Речовини, що регулюють смак продукту (ароматизатори, смакові добавки, що підсолоджують речовини, регулювальники кислотності).

2. Речовини, що поліпшують зовнішній вигляд продукту (барвники, стабілізатори кольору, вибілювачі).

3. Речовини, що регулюють консистенцію та формують текстуру (загусники, гелеутворювачі, стабілізатори, емульгатори).

4. Речовини, що підвищують збереження продуктів та збільшують терміни їх зберігання (консерванти, антиоксиданти)

Кожна харчова добавка має свій цифровий код з індексом Е, що гарантує перевірку на безпеку та може використовуватися за потреби лише у встановлених дозах. Використання харчових добавок має бути обов’язково вказано на упаковці.

Нумерація харчових добавок розпочинається із числа 100.

Згідно із системою кодифікування харчових добавок, усі вони розподілені на групи:

Е-числа

Класифікація

Функції

Е100–Е199

барвники

підсилюють або відновлюють колір продукту

Е200–Е299

консерванти

підвищують термін зберігання продуктів, захищаючи від псування, викликаного мікроорганізмами

Е300–Е399

антиоксиданти

підвищують термін зберігання харчових продуктів, захищають від псування, що викликане окисленням, (наприклад, згіркненням жирів або зміною кольору)

Е400–Е499

стабілізатори, емульгатори, загусники

стабілізують, зберігають або підсилюють забарвлення продукту, утворюють або підтримують однорідну суміш двох або більш незмішувальних речовин (наприклад, масло та вода) в харчових продуктах

Е500–Е599

регулювальники кислотності, розпушувачі

підвищують кислотність та (або) надають їжі кислий смак, змінюють (регулюють) кислотність або лужність харчового продукту, речовини або суміші речовин, що сприяють життєдіяльності дріжджів; звільняють газ та збільшують у таких спосіб об’єм тіста

Е600–Е699

підсилювачі смаку та аромату

підсилювачі смаку; модифікатори смаку; добавки, що сприяють розварюванню

Е700-Е899

запасні індекси для іншої можливої інформації




Е-900-999

глазуруючі агенти, підсолоджувачі, піногасники


речовини, які при змазуванні ними зовнішньої поверхні продукту надають блискучого вигляду або утворюють захисний шар запобігають або знижують утворення піни, створюють умови для рівномірної дифузії газоподібної фази в рідких і твердих харчових продуктах

Е1000-Е1521

герметики, ферменти, вологозатримувачі.


Зберігають їжу від висихання, нейтралізують вплив атмосферного повітря з низькою вологістю, зберігають їжу від висихання, нейтралізують вплив атмосферного повітря з низькою вологістю
  1   2   3

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Доповідь на науково-теоретичну конференцію з фізики «сучасні технології викладання астрономії»
Державний вищий навчальний заклад «артемівський коледж транспортної інфраструктури»

2. Законів України: «Про освіту» від 23. 05. 1991 р.№1060-хіі
Комунальний заклад „навчально – виховне об”єднання „Загальноосвітній навчальний заклад

Розклад уроків фастівської зош І-ІІІ ступенів №5 на 2015/2016 навчальний рік ( І зміна )
Голова пк о. В. Христосенко Головний державний санітарний лікар Директор школи М. С. Муляр

Розклад уроків фастівської зош І-ІІІ ступенів №5 на 2015-2016 навчальний рік ( ІІ зміна )
Голова пк о. В. Христосенко Головний державний санітарний лікар Директор школи М. С. Муляр

Література Список використаних джерел
Відокремлений підрозділ тов «нпц «Ікар» лтд навчально – виховний комплекс «дошкільний навчальний заклад – загальноосвітня спеціалізована...

Звіт директора нвк №137 «ліцей-загальноосвітній навчальний заклад»
Ми зібралися сьогодні, щоб зробити певні підсумки роботи колективу школи, оцінити діяльність директора на посаді протягом 2013-2014...

Керівництво школою складний динамічний процес, який включає в себе...
Комунального закладу освіти «Навчально-виховний комплекс №57 «загальноосвітній навчальний заклад I ступеня – гімназія»

Йосипівський навчально-виховний комплекс «загальноосвітня шкоал І...
В усіх ланках системи освіти закладаються основи для забезпечення І розвитку фізичного, психічного, соціального та духовного здоров’я...

Державний комітет україни по стандартизації, метрології та сертифікації
Державний класифікатор України Класифікація видів науково-технічної діяльності дк 015-97

Міністерство освіти І науки України Вищий навчальний комунальний...
Тема Предмет та завдання вікової фізіології. Основні закономірності росту І розвитку дітей І підлітків



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації




h.ocvita.com.ua
Головна сторінка