Пошук по сайту

Хімія  лекції  Курсова робота  Рефераты  

Уроку

Уроку





Методична мета: Застосування інтерактивних технологій на уроках хімії


Дата













Група














Урок № 4
Тема уроку: Значення озонового шару для життя організмів на Землі

Мета уроку:

Розглянути роль озонового шару для життя організмів на Землі, розвивати самостійність, формувати  комунікативну, інформаційну компетентність, компетенції самоосвіти і саморозвитку.

У сфері комунікативної компетенції вчити оволодівати формами проблемної комунікації, аргументовано викладати і відстоювати свою точку зору.

Тип уроку: Комбінований

Вид уроку: урок – проект.

Методи проведення: рольова гра, бліц - турнір, робота в групах, робота з картками.

Міжпредметні зв’язки: історія, фізика, екологія, медицина

КМЗ: проектор, екран, ПК, картки - завдання, таблиці, презентація «Значення озонового шару для життя організмів на Землі», публікація «Міфи та реальність озонових дір» відеоролики «Отримання озону», «Озоновий шар Землі»,
Хід уроку

І. Організаційний етап.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

ІІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів, перевірка домашнього завдання.

Бліц – конкурс

  1. Речовина утворена одним хімічним елементом. (Проста)

  2. Певний вид атомів. (Елемент)

  3. Головна складова повітря. (Азот)

  4. Назвіть найпоширеніший елемент-неметал: 

А) на Землі (Оксиген)

Б) у Всесвіті (Гідроген)

В) в атмосфері (Нітроген).

  1. Назва якого елемента – неметалу в перекладі з латини означає «той, що породжує кислоти». (Оксиген)

  2. Найлегший газ. (Водень)

  3. Речовина, що підтримує горіння. (Кисень)

  4. Сам не горить, а горіння підтримує. (Кисень)

  5. В якій атмосфері ми живемо? (В атмосфері азоту збагаченій киснем)

  6. Який неметал вважає себе благородним, не будучи «цього роду»? (Азот, бо він вступає в реакції лише за температури блискавки).

IV. Мотивація навчання.

Викладач (на далі координатор)

Сучасна киснева атмосфера Землі – унікальне явище серед планет Сонячної системи, і ця її особливість пов'язана з наявністю на нашій планеті життя. Проблема екології для людей зараз, поза сумнівом, найголовніша.

Щоб переконатися у цьому, пропоную розпочати наше сьогоднішнє заняття, яке буде проходити у вигляді захисту міні - проектів.

На минулому уроці, мною, як координатором, були сформовані групи: «Хіміків», «Екологів», «Істориків», «Лікарів» перед якими були поставлені наступні завдання:

  • З’ясувати хімічні та фізичні властивості озону;

  • Історію виявлення озону та озонових дір;

  • Визначити природу утворення озонових дір та їх вплив на живі організми;

  • Ознайомитись із лікувальними властивостями озону.

Свої проекти, команди, мали оформити у вигляді презентацій, буклетів, повідомлень. Оцінювати як команди справилися із поставленими перед ними задачами буде спеціальне журі (два учні, які навчаються на високий рівень).

V. Вивчення нового матеріалу.

Координатор

Тож першими до слова я запрошую представити свій проект, групу хіміків
Хіміки

Озон – це газ з характерним запахом, алотропна форма Оксигену, що утворюється в природних умовах під впливом ультрафіолету і електричних (грозових) розрядів. Озон дуже недовговічний – він живе не більш, як півгодини. Нестійкість цієї газоподібної речовини зумовлена самою структурою: молекула озону має одну вільну електронну пару, яка й зумовлює більшу активність у приєднанні до живих клітин і високу здатність до окиснення.



Наприк­лад, вже за звичайних умов він окиснює багато які малоактивні прості речовини (срібло, ртуть тощо):

8Ag+2O3=4Ag2O+O2



Перегляд відео «Отримання озону»
Озоно - кисневі суміші вибухонебезпечні при концентраціях озону від 20 до 100%. Саме вибухонебезпечність концентрованних сумішей озону довгий час була основною перешкодою вивченню його фізичних та хімічних властивостей. Не дивлячись на те, що промислове виробництво озону існувало ще з початку XX ст.



Історики

Вперше озон був виявлений у 1785 році голландським фізиком Ван-Марумом.

«Озон» в перекладі з грецької мови означає "пахучий", "запашний", "той, що пахне".

Кожен з нас відчував характерний різкий запах цього синюватого газу після грози з частими блискавкам чи при перебуванні біля пристроїв або машин (в момент утворення іскор у відкритому повітрі).



Озоновий «екран» розташований в стратосфері, на висотах від

7-8 км на полюсах,

17-18 кілометрів на екваторі і приблизно до 50 кілометрів над земною поверхнею.

Найгустіше озон в шарі 22 – 24 кілометрів над Землею.

Озонові діри- це локальне падіння концентрації озону в озоновому шарі Землі.

З-за утворення озонових дір посилюється потік сонячної радіації на Землю і викликає у людей зростання числа ракових утворень шкіри. Також від підвищеного рівня випромінювання страждають рослини і тварини.

Озонова діра діаметром понад 1000 км. вперше була виявлена в 1985 році в Південній півкулі над Антарктидою групою британських учених (Дж. Шанклін, Дж. Фармен, Би. Гардінер), що опублікували відповідну статтю в журналі Nature.

Координатор «А що ви можете сказати про озонові діри на території України?»

Над Європою, в тому числі й Україною (окрім південної частини) загальний вміст озону за останні 20 років зменшився на 6 %, і утворилася аномальна зона. Нам про це слід пам'ятати! Особливо небезпечна «озонова дірка» влітку.

Екологи

Багато хто з нас чув, про озонові діри, можливо правдиву інформацію, можливо і ні, ми вирішили дослідити головні аспекти і дізнатися про озонові дірки більше. Зараз ми пропонуємо вам переглянути відео, а також презентуємо буклет, у якому міститься інформація про озонові дірки.



Передбачається безліч причин тоншання озонового шару.

  • запуски космічних ракет;

  • літаки;

  • оксиди азоту;

  • це хлор і його сполуки;

Наслідки виснаження озонового шару

  • більш ніж 3 млн. смертельних випадків від раку шкіри до 2030 року і 19 млн. - до 2060 року.

  • число очних захворювань (катаракти) може збільшитися на 130 млн. до 2060 року; приблизно 50% з них припаде на частку країн, що розвиваються.

  • інші дії на здоров‘я людини і тварин (наприклад, зниження імунітету),

  • вплив на урожаї сільськогосподарських культур, на водні екосистеми і ін.

Озон поглинає деяку частину інфрачервоного випромінювання Землі. Завдяки цьому він затримує близько 20% випромінювання Землі, підвищуючи утеплюючу дію атмосфери.

Озон – активний газ і може несприятливо діяти на людину. Зазвичай його концентрація в нижній атмосфері незначна і він не робить шкідливого впливу на людину.

Зверніть увагу на фізіологічну дію озону: він отруйний для людини, тварин і рослин. Невеликі концентрації озону в повітрі створюють відчуття свіжості, але вдихання повітря навіть із зовсім малою концентрацією озону викликає по­дразнення дихальних шляхів, кашель, блювоту, запаморо­чення, стомленість.
Проте озон може бути не лише шкідливим, а й корис­ним.

З метою захисту озонового шару, за допомогою зняття з виробництва деяких хімічних речовин, які руйнують озоновий шар був розроблений протокол Монреаля. Договір був підготовлений до підписання 16 вересня 1987 року і набрав чинності 1 січня 1989 року. Він передбачає для кожної групи галогенізованних вуглеводнів певний термін, протягом якого вона має бути знята з виробництва і виключена з використання.

У 1994 році Генеральна Асамблея ООН проголосила 16 вересня Міжнародним днем охорони озонового шару. День встановлений на згадку про підписання протоколу Монреаля. Девізом Міжнародного дня охорони озонового шару стали слова: «Збережи піднебесся: захисти себе - захисти озоновий шар».

У цей період дуже потерпають очі, тому треба користуватися сонцезахисними окулярами. Варто утримуватися і від загару, щоб не зашкодити шкірі.

Лікарі

В 1857 р. за допомогою створеної Вернером фон Сіменсом удосконаленої трубки магнітної індукції була створена перша технічна озонова установка, на основі якої вивчались фізичні та хімічні властивості озону. Виявлені яскраво виражені антимікробні властивості почали використовувати для очистки питної води. У 1901 р. у Вісбадені фірмою «Сіменс» була збудована перша гідростанція з озонаторною установкою.

Використання озону в медичній практиці відноситься до 1880-х років. Але масово використовувати цей газ як антисептик стали німецькі лікарі під час першої світової війни. З відкриттям антибіотиків цікавість до озону згасла і відродилася лише у 70-х роках ХХ ст..



Були розроблені раціональні методи і оптимальні дози застосування озону. Нині озонотерапію з успіхом впроваджують у США і Європі.

Висока окисна здатність озону руйнувати навіть метали дуже небезпечна. Підвищена концентрація газу викликає ураження слизової оболонки очей, кашель, порушення дихання. Легко розпадаючись на складові частини він утворює атомарний кисень або вільні радикали, які згубно діють на все живе, прискорюючи процеси старіння.

Але при зменшенні токсичної дози у 50 раз озон здійснює виключно оздоровчий ефект. Саме такі і ще нижчі концентрації використовуються в медицині. Проникаючи всередину клітин людського організму, озон зв’язується з поліненасиченими жирними кислотами і утворює біологічно активні групи озонідів, які окиснюють мембрани хвороботворних мікроорганізмів, руйнуючи їх. Шкідлива мікрофлора гине протягом 5 – 20 хвилин. Саме на такій здатності ґрунтується високий антисептичний ефект озону, який поширюється навіть на такі сильні віруси, як вірус герпесу, гепатитів А, В, С. дуже цінним є те, що клітини організму людини при цьому не пошкоджуються, а навпаки, отримують позитивну «підзарядку».

Майже зразу після введення озонокисневої суміші людина відчуває приплив сил і енергії. Якою б сильною не була перевтома, вона зникає, а на зміну приходить відчуття бадьорості, відновлення працездатності. Озон знімає безсоння, стреси і навіть синдром хронічної втоми. Якщо врахувати, що у сучасної людини, особливо жителів великих міст, внаслідок неправильного харчування і щоденних стресів організм знаходиться у стані постійного кисневого голодування, то застосування озонотерапії, яка активізує всі біохімічні реакції, посилює процеси окиснення токсичних продуктів обміну, відновлює антиоксидантний захист організму.



Існують різні методи застосування озону. Найперший історично – це зовнішнє застосування газоподібного озону, з чого власне і розпочалася озонотерапія в 1915 р. Різні дози озонових аплікацій діють по різному: високі концентрації добре дезінфікують тканини, тоді як низькі сприяють за живленню ран, опіків.

Озонотерапія стає дедалі популярнішою у всьому світі. Практика клінік і центрів озонотерапії показує, що за допомогою цього животворного газу зараз лікується близько 200 захворювань. У ряді випадків озон успішно замінює сильнодіючі препарати, і що дуже важливо – не здійснюючи при цьому абсолютно ніякого побічного впливу. Більше того, у комплексі з озоном, ефективність всіх інших методів лікування підвищується.

VI. Узагальнення та систематизація знань.

Координатор:

Дякую всім групам, а як ви уважно слухали один одного і запам’ятовували інформацію, пропоную перевірити за допомогою наступних завдань

Розв'яжіть задачу:

Озоновий шар руйнують викиди заводів в атмосферу навколишнього середовища. Один із оксидів завдає чи не найбільшої шкоди озоновому шару. Визначте формулу оксиду, якщо відомо, що молекулярна маса даного оксиду рівна 46 г/моль і він містить 69,57% Оксигену.

Робота з картками

За поданим зразком заповнити другу колонку таблиці.

Елемент Оксиген утворює прості речовини кисень О2 та озон О3

Властивості простих речовин

Прості речовини

Кисень

Озон

Агрегатний стан за стандартних умов

Газ




Колір

Безбарвний




Запах

Без запаху




Розчинність (у 100 об’ємах Н2О при 200 С )

3 об’єми




Густина газу за н.у.

1,43 г/л




Температура кипіння

-1930 С




Температура плавлення

-2190 С




Фізіологічна дія

Неотруйний




Хімічні властивості

Окисник




Реакційна здатність

Висока





Таким чином, ми можемо зробити висновок, що озоновий шар виснажується над всією поверхнею планети. Джерелом руйнування є шкідливі речовини, що викидаються промисловими підприємствами і транспортом, фреони.

VII. Домашнє завдання

Опрацювати §2 у підручнику

Знайти примовки, вислови про кисень

VIII. Підсумок уроку

Оцінювання роботи групи за критеріями


Команда

Відповід

ність обраній темі

Зрозумілість, логічність, грамотність

Інфор

матив

ність

(важливість чіткість)

Доказо

вість (викорис

тання джерел)

Наочність (наочні матеріали, логічний зв’язок)

Есте

тичне оформ

лення

Середній бал

Хіміки






















Історики






















Екологи






















Лікарі























Для виставлення середнього балу складіть всі бали, виставлені групі та поділіть на шість.


поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Уроку
Мета уроку: поглибити знання про фізичні та хімічні явища, з’ ясувати їх суттєві відмінності

Уроку. Вплив людини на довкілля Мета: навчальна
Матеріально-технічне забезпечення: презентація до уроку, мультимедійна установка, комп’ютер, колонки, диски з аудізаписами

Урок з теми
Вашій увазі я пропоную розглянути розробку уроку для 9 класу з органічної хімії. При створенні цього уроку я використовувала програму...

Конкурс 1 «Ти мені, я тобі»
Вашій увазі я пропоную розглянути розробку уроку для 9 класу з органічної хімії. При створенні цього уроку я використовувала програму...

Уроку фізики у 8 класі Тема уроку. Розрахунок кількості теплоти в...
Мета уроку. Закріпити знання учнів про агрегатні перетворення, сформувати навички розрахунку кількості теплоти в процесі зміни агрегатного...

Самоаналіз відкритого уроку з хімії в 9 класі
Учні цього класу непогано володіють навичками індивідуальної та самостійної роботи. Все це враховувалось при плануванні уроку та...

Уроку на тему: «Поняття про радіоактивність»
Мета уроку: дати поняття радіоактивності, вивчити модель атома, процес радіоактивного розпаду, розвивати мислення класифікувати факти,...

Урок хімії в профільному 10 класі Тема уроку
Тема уроку: Загальна характеристика елементів vi-a групи. Поширення елементів у природі

Конспект уроку з інформатики у 10 класі на тему: «Power Point. Створення...
Організаційна частина. Перевірка присутності учнів, готовності до уроку. Повторення основних пунктів правил безпеки та поведінки...

Державний навчальний заклад
«Харчові добавки. Е-числа». Опрацьовано літературні джерела за темою, створено методичну розробку уроку з предмету «хімія», в якій...



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації




h.ocvita.com.ua
Головна сторінка