Пошук по сайту

Хімія  лекції  Курсова робота  Рефераты  

Уроку

Уроку





Тема уроку: Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують.

Мета уроку: поглибити знання про фізичні та хімічні явища, з’ ясувати їх суттєві відмінності.

Сформувати поняття про хімічні реакції як спосіб вираження хімічного явища.

З’ ясувати ознаки хімічної реакції та умови її виникнення .

Вдосконалити навички роботи з хімічними речовинами і лабораторним обладнанням.

Розвивати в учнів навички самостійності у навчанні, творче мислення.

узагальнювати факти, використовуючи знання про склад та властивості речовин шляхом упровадження інноваційних технологій.

Сприяти практичній спрямованості вивченого матеріалу.

Обладнання та реактиви: мідний дріт, парафінова свічка, питна сода, столовий оцет, цвях, розчин мідного купоросу, розчин лугу, штатив лабораторний, пробірки, презентація « Фізичні та хімічні явища»

Тип уроку : формування нових знань з використанням комп’ютерної техніки.

Форми і методи роботи : пізнавально-пошуковий , творчий, дослідний. робота в групах, індивідуальна робота, робота зі схемами , комп’ютерна презентація.

Інтерактивні вправи: « Ланцюжок» ,«Знайди пару», «Мовчанка» , «Сортувальник» «Мікрофон», « Впізнай», « Інтелектуальна розминка» , тестування.

Хід уроку

I. Організаційний момент

Створення емоційного настрою

Учитель. Прошу вашої уваги! На дошці – новорічні прикраси, якими ми будемо прикрашати нашу ялинку.

Кулька червона – все цікаво, все зрозуміло. Настрій чудовий.

Кулька жовта – щось зрозуміло, щось ні. Настрій – так собі.

Кулька синя - нічого не зрозуміло, не цікаво. Настрій поганий.

До цього уроку мені допомагала готуватися група учнів з вашого класу і ми просимо, щоб ви оцінили нашу роботу в кінці уроку. Цієї оцінкою буде святкова кулька, яка відобразить ваш настрій. Не забудьте прикрасити нашу ялинку в кінці уроку . Крім трьох кульок на парті є опорна схема, над якою ми будемо працювати під час уроку і 2 невеличкі тести.

II.Актуалізація опорних знань

Учитель. Тема нашого уроку пов’ язана з речовинами.

Індивідуальна робота біля дошки

  1. Назвіть три різні речовини, з яких може бути виготовлено одне фізичне тіло?

  2. Назвіть три фізичних тіла, які виготовлені з однієї речовини?

  3. Опишіть властивості речовини води.

Інтерактивна вправа « Ланцюжок»

Давайте доповнимо опорний ланцюжок:

ТІЛО → ? → МОЛЕКУЛИ→ ?



Вправа « Доповни схему»

Учитель. Кожна речовина має певні властивості. Розрізняють такі властивості …

Властивості речовин

↙ ↘

? ?

ІІІ . Мотивація навчальної діяльності учнів

Учні дивляться на інтерактивній дошці слайд презентації: суспільні, біологічні та географічні явища.

Питання до учнів

  • Що таке явище?

  • На яких уроках вивчаєте саме ці явища?

IV. Постановка завдань уроку

Учні дивляться слайд презентації.

Питання до учнів

  • На які групи можна поділити явища? (дають класифікацію запропанованих явищ)

  • Що вивчає хімія?

Це означає, що ми з вами на цьому уроці будемо розглядати ті явища, що відбуваються з речовинами .

V. Вивчення нового матеріалу

1. . Питання до учнів

  • Що таке явища?

  • Які належать до фізичних?

  • Наведіть приклади фізичних явищ.

2.Техніка безпеки життя під час проведення дослідів.

  • Пригадаємо основні правила поводження з хімічною посудою та речовинами, провила нагрівання .

  • Інструктаж перед початком роботи учнів.

3. Хімічні та фізичні явища допомагають людині в побуті

Домашній дослід 1. Кип`ятіння води

Результати свого дослідження повідомляють два учні, які дослідили кип`ятіння води, утворення пари й конденсації води.

Вони пропонують написати в схемі, що під час фізичних явищ може мінятися агрегатний стан речовини.

Домашній експеримент 2.

Один з учнів повідомляє, що за допомогою фізичних явищ справився з жуйкою на одязі.

Після охолодження жуйка стала крихкою, а після нагрівання - знову м`якою та липкою.

Використовуючи ці зміни можна видалити жуйку з одягу

4 . Робота в малих групах.

Дослід 1. Зміна форми мідного дроту та папірця

Учні додають до схеми свої спостереження.

Висновок. Фізичні явища – ті, в яких речовина не змінюється. Під час фізичних явищ можуть змінитися агрегатний стан або форма речовини.

Дослід 2. Нагрівання парафіну .

Дослід 3 Окиснення під час нагрівання мідного дроту.

Чи змінилися речовини? Чи мають продукти реакцій ті самі властивості, що були у вихідних речовинах.

До схеми записують, що під час хімічних реакцій змінився склад речовин та їх властивості.

Висновок Хімічні явища – це ті, в яких речовини змінюються.

Інтерактивна вправа

Повернувшись з уроку хімії, учень подумав :

«Скрізь явища хімічні, о мамочко моя!

Ось гріє батарея, цьому радію я.

Мій телефон вібрує , а ще – співать він вміє .

Моя кицюня Мурка не хоче молока.

Воно давно прокисло, вреднючка ж ти така!

Готує мама тісто – он соду додала.

Ще й оцтом загасила, ну це її діла.

А я відкрию «фанту» - там бульби, як завжди.

Піду після обіду, є діло в гаражі.

Дивлюсь: там цвях забитий. іржавий, просто страх.

Чи ж помилки серйозні знайшли в моїх словах?»

(Учні визначають, що фізичними явищами є тепловіддача батареї, вібрація та музика з мобільного телефону.)

Хвилина релаксації

Дощ – це природне явище. Ми зараз будемо слухати дощ …

Фізкульмінутка «Австралійський дощ» ( учні по черзі потирають свої долоні , починаючи з першої парти - до останньої, а потім тихенько зупиняються з останньої парти - до першої ).
Учитель . Які умови необхідно створити, щоб почалася хімічна реакція. У ході бесіди про спостереження над дослідами горіння паперу й окиснення міді учні називають: наявність речовин, дотик речовин, перемішування, необхідна температура; якщо речовина газоподібна – тиск.

Учитель . За якими ознаками можна визначити, що почалася хімічна реакція?

(Цю частину уроку продовжую разом з учнями, які виконували вдома певні досліди.)

Розповідь учениці, яка досліджувала скисання молока.

Розповідь учениці, яка досліджувала зміну кольору при дії йоду на шматочок білого хліба, на свіжий зріз яблука або сирої картоплі.

Розповідь учня, який підпалював сірник, жорстку нитку або перо.

Робота в малих групах

Лабораторний дослід 4

Результат дослідження реакції між питною содою і розчином столового оцту.

Вчитель додає, що ознакою цієї реакції є виділення газу.

Учні записують до опорної схеми першу ознаку хімічної реакції – виділення газу.

Демонстрація дослідів горіння «бенгальського вогню» та свічки.

Учні пропонують, як ознаку хімічної реакції, записати виділення тепла і світла.

Учитель нагадує правила користування новорічними петардами.

Лабораторний дослід 5

Результат дослідження реакції з утворенням осаду між розчином лугу та розчином мідного купоросу.

Учні пропонують , як ознаку хімічної реакції, записати утворення осаду

Запропоновано занести в опорну схему такі ознаки хімічної реакції, як поява запаху й випадіння осаду, зміна забарвлення.

Робота з опорною схемою

Учні наводять ознаки хімічних реакцій

Учитель. Ми з вами навчилися складати хімічні формули речовин за валентністю , щоб мати змогу записувати хімічні реакції з допомогою хімічних рівнянь.

Умовний запис хімічної реакції

А + В → С + Д

↙ ↘

Вихідні продукти

речовини реакції

( реагенти )
Учитель . Пропоную записати хімічне рівняння однієї з проведених реакцій :
2Мg + O2 → 2MgO
Ми надалі навчимося підтверджувати всі досліди рівняннями хімічних реакцій

V. Засвоєння нових знань

Гра «Мовчанка»

  1. Під час фізичних явищ змінюється тільки агрегатний стан.

  2. Спостерігати можна тільки хімічні явища.

  3. Хімічні реакції та хімічні явища – одне й те саме.

  4. Під час хімічних реакції змінюється склад речовини.

  5. Під час фізичних реакцій склад речовини постійний.

  6. Якщо немає необхідної температури, хімічна реакція не починається, навіть за наявності реагентів.

  7. Вихідні речовини називають реагентами.

«Мікрофон»

Я кореспондент Першого національного каналу. Наш репортаж із ЗСШ № 7 міста Тернівка. Ми продовжуємо програму «Явища хімічні й фізичні в нашому житті». Я пропонує свої запитання учням 7 класу:

  • Ви снідали сьогодні?

  • На плиті кипіла вода. Яке це явище?

  • У чашку з чаєм занурили шматок лимону? Що відбулося? Про що свідчить?

  • На сковороді смажиться омлет. Як ви вважаєте, яке це явище?

  • На нашому одязі брудна пляма. Бруд відчистити механічними рухами. Яке це явище?

  • На одязі плями від чаю. Ви видаляєте їх з допомогою мийного засобу зі спеціальними домішками. Яке це явище? Чому?

  • Що відбувається, якщо розпилити парфуми? Чому? Яке це явище?

Учитель. Любі телеглядачі! Ви бачите, що інтелект сьогоднішніх учнів, їх зацікавленість життям та навчальними предметами дуже високі. ( оцінює відповідь.)

Робота в групах

Завдання виконують всі групи. Відповідає та група, яка швидше впоралась.

Гра «Сортувальник( Обери всі ознаки хімічної реакції )

  • зміна агрегатного стану речовини

  • випаровування

  • утворення осаду

  • плавлення

  • зміна форми

  • виділення тепла

  • поява або зміна запаху

Гра «Знайди пару»

1. Горіння свічки.

2.Почорніння срібних предметів.

3.Взаємодія соди з оцтом.

4. Протухання яєць.

5..Скисання молока.

а.Зміна забарвлення.

б.Поява осаду.

в.Виділення газу.

г.Виділення тепла і світла.

д.Зміна запаху.

Гра «Знайди відповідність» (із букв, що відповідають правильним

віповідям , зберіть прізвище свого однокласника)

Назва

Фізичне явище

Хімічне явище

Горіння газу

К

Н

Скисання молока

Д

Є

Поява туману

Ц

Б

Випаровування води

В

М

Гниття листя

З

Є

Фотосинтез

Ф

Т

Поява роси

О

Ч

Розповсюдження запахів

В

Р

Зміна кольору волосся

Ш

А

Тестування ( завдання у презентації « Тест 2»)

Вправа « Незакінчене речення..» ( кожна група продовжує речення)

  • Фізичні явища не супроводжуються….

  • Вони проявляються у зміні форми …

  • Суть хімічних явищ полягає у ….

  • Хімічне явище і є …

  • Виділення газу, утворення або зникнення осаду, зміна забарвлення, поява або зникнення запаху, виділення або поглинання теплоти, випромінювання світла тощо - називають …

  • Для виникнення і перебігу хімічної реакції необхідно...

VI. Домашнє завдання

  • прочитати параграф 14

  • впр. 1-4

  • приготувати творче завдання « Сюрприз для мами»

Творче завдання

«Сюрприз для мами, або як позбутися накипу». У чайнику з’явився накип – не розчинені солі Кальцію й Магнію. Щоб його позбутися, налийте в чайник оцет і доведіть його до кипіння. Кип'ятіть півгодини. Потім злийте у слив і прополощіть водою. Які явища ви спостерігали? Де ще утворюється накип? Як його позбутися.

VIІ. Рефлексія

VIІІ . Завершальний етап уроку

Учитель. Друзі ! Дякую за творчу роботу. Бажаю вам успіхів , творчості, здоров ‘я!!!

Додаток № 1 Схеми


Умови початку хімічної реакції



(якщо газ)

наявність

речовин

дотик

речовин



Ознаки протікання реакції



Виділення

води



Фізичні явища



Речовина не

змінюється

не


Література

  1. Данильченко В.Є. , Халімон Є.В. Хімія. Навчальний посібник. – Х.: «Край мрій», 2008.

  2. Нетрадіційні форми уроків хімії. 9-11кл. – Х. : Видавнича група «Основа»,2006.

  3. Л.С. Дячук, Ігрові технології навчання на уроках хімії. 7 клас.Т-Х. « Ранок», 2010.

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Уроку. Вплив людини на довкілля Мета: навчальна
Матеріально-технічне забезпечення: презентація до уроку, мультимедійна установка, комп’ютер, колонки, диски з аудізаписами

Урок з теми
Вашій увазі я пропоную розглянути розробку уроку для 9 класу з органічної хімії. При створенні цього уроку я використовувала програму...

Конкурс 1 «Ти мені, я тобі»
Вашій увазі я пропоную розглянути розробку уроку для 9 класу з органічної хімії. При створенні цього уроку я використовувала програму...

Уроку фізики у 8 класі Тема уроку. Розрахунок кількості теплоти в...
Мета уроку. Закріпити знання учнів про агрегатні перетворення, сформувати навички розрахунку кількості теплоти в процесі зміни агрегатного...

Самоаналіз відкритого уроку з хімії в 9 класі
Учні цього класу непогано володіють навичками індивідуальної та самостійної роботи. Все це враховувалось при плануванні уроку та...

Уроку на тему: «Поняття про радіоактивність»
Мета уроку: дати поняття радіоактивності, вивчити модель атома, процес радіоактивного розпаду, розвивати мислення класифікувати факти,...

Урок хімії в профільному 10 класі Тема уроку
Тема уроку: Загальна характеристика елементів vi-a групи. Поширення елементів у природі

Конспект уроку з інформатики у 10 класі на тему: «Power Point. Створення...
Організаційна частина. Перевірка присутності учнів, готовності до уроку. Повторення основних пунктів правил безпеки та поведінки...

Державний навчальний заклад
«Харчові добавки. Е-числа». Опрацьовано літературні джерела за темою, створено методичну розробку уроку з предмету «хімія», в якій...

Урок в 9 класі Цілі уроку: навчальна
Цілі уроку: навчальна оцінити значення хімічних сполук та хімічних процесів, що відбуваються у природі та їх вплив на довкілля



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації




h.ocvita.com.ua
Головна сторінка