Пошук по сайту

Хімія  лекції  Курсова робота  Рефераты  

І. Організаційний момент ІІ. Повідомлення теми, мети І завдань уроку ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

І. Організаційний момент ІІ. Повідомлення теми, мети І завдань уроку ІІІ. Мотивація навчальної діяльності





Речовини. Чисті речовини і суміші.

7 клас

О.С.Полонська, учитель хімії І категорії Степненської ЗОШ, Запорізький р-н, Запорізька обл.

Цілі: поглибити знання учнів про поняття «чиста речовина», «суміш», навчити розрізняти однорідні і неоднорідні суміші, формувати практичні навички розділення сумішей; розвивати уміння учнів мислити, порівнювати, аналізувати, робити висновки, самостійно здобувати знання та застосовувати їх у повсякденному житті; виховувати пізнавальний інтерес до предмета.

Обладнання: дидактичний матеріал, інструкції з техніки безпеки, мультимедійний екран, набір хімічних речовин і лабораторного обладнання: розчин вапна, сода, гранула цинку, розчин цукру, олія у воді, пісок, розчин спирту, кухонна сіль, суміш залізних ошурок і кухонної солі, крейда у воді, розчин кухонної солі, фільтрувальна лійка, фільтрувальний папір, скляна паличка, скельце, тримач, спиртівка, хімічні стакани.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Методи, форми і прийоми навчання: розповідь учителя з елементами бесіди, колективна робота, елементи розвивального навчання, диференційоване навчання, випереджальне навчання, дослідження, спостереження, демонстрація дослідів, творчі завдання, робота з картками, інтерактивний прийом «Асоціативний ланцюжок», інтерактивний прийом «Точка зору», гра «Квітка», гра «Хрестики-нулики», конкурс «Розділи мене».

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Інтерактивний прийом «Асоціативний ланцюжок». Продовжити словом або фразою один із логічних рядків.

Вона буває



….. це ← «Речовина» → Декілька речовин – це → «…..»



Способи розділення

Заповнення «Асоціативного ланцюжка» відбуватиметься протягом уроку.

ІV. Вивчення нового матеріалу

«Щоб про щось дізнатися, треба вже щось знати»

Станіслав Лем

Учитель. З курсу природознавства і повсякденного життя вам відомі поняття «речовина», «суміш», способи розділення сумішей. Виконавши завдання давайте пригадаємо сутність цих понять.

Умова завдання. На мультимедійному екрані три рядки з назвами і малюнками різних тіл. Потрібно визначити спільне між тілами кожного рядка і самостійно сформулювати визначення поняття «речовина».

Завдання 1:

  1. М’ячик зі снігу, льодяна скульптура, іній на гілочці, роса на траві;

  2. Лабораторний штатив, столярний станок, цвях, батарея опалення;

  3. Олівець, дошка, парта, дерев’яний стілець.

Висновок учнів. Тіла із першого рядка виготовлені із води, у другому – із заліза, у третьому – із деревини. Вода, залізо, деревина це – речовини. Отже, речовиною називається все те, що входить до складу тіл.

Заповнення «Асоціативного ланцюжка».

Учитель. На основі завдання 1 давайте з’ясуємо, які ознаки відрізняють тіла від речовин. Таблиця на мультимедійному екрані.

Ознаки

Тіла

Речовини

Форма







Розчинність







Колір







Смак







Розмір







Маса







Відповідь. Ознаки тіл – Форма, розмір, маса; ознаки речовин – розчинність, колір, смак.

Учитель. З курсу природознавства вам відомо, що речовини поділяють на чисті і суміші. Для цього виконаємо ще одне завдання.

Умова завдання. На демонстраційному столі у хімічних стаканах містяться речовини. Проаналізувати їх склад і визначити серед даних пар чисту речовину і суміш.

Завдання 2:

  1. розчин вапна – сода; 2) гранула цинку – розчин цукру; 3) олія у воді – пісок; 4) розчин спирту – кухонна сіль.

Учні аналізують склад речовин і приходять до висновку, що чиста речовина як правило одна, індивідуальна, а суміш – це декілька речовин разом.

Заповнення «Асоціативного ланцюжка».

Учитель. З курсу природознавства вам відомо, що речовини зберігають свої властивості у складі суміші. Наприклад, суміш залізних ошурок і кухонної солі.

Демонстрація: приготування суміші залізних ошурок і кухонної солі способом змішування та демонстрація досліду «Магнітні властивості залізних ошурок і розчинення у воді кухонної солі».

Учитель. Величезна різноманітність сумішей зустрічається у природі, використовується у різних галузях промисловості, з їх великою кількістю людина має справу вдома.

Повідомлення учня. Використання сумішей у повсякденному житті.

Людина широко використовує суміші в повсякденному житті. Так, для ремонту приміщень готують суміш цементу і піску; гасять негашене вапно; обпікають цеглу. У виробництві скла використовують суміш піску, соди і крейди. Пігулки є сумішшю речовини з лікувальними властивостями й речовини-наповнювача. Суміші утворюються при консервуванні овочів, приготуванні чаю, їжі. Сумішшю є мильна піна, виготовлене в домашніх умовах мило, розчини оцту для страв, розчини фурациліну для дезінфекції ран, розчини (3, 6, 10%) пероксиду гідрогену для відбілювання тканин.

Учитель. Суміші поділяють на однорідні і неоднорідні. Яка між ними різниця?

Метод спостереження і порівняння «Приготування розчину цукру» і «Приготування розчину вапна».

Висновок учнів. Під час розчинення цукру наочно не можна визначити дві речовини у суміші. А у розчині вапна наочно видно речовини – воду і нерозчинне вапно, яке осідає на дно хімічного стакану. Отже, за допомогою наочного спостереження склад однорідних сумішей на відміну від неоднорідних визначити неможливо.

Заповнення «Асоціативного ланцюжка».

Учитель. Для закріплення виконаємо завдання і навчимося розрізняти однорідні і неоднорідні суміші.

На мультимедійному екрані умова завдання 3 та малюнки із сумішами:

І варіант

ІІ варіант

Суміш

А.Однорідна

Б.Неоднорідна

Суміш

А.Однорідна

Б.Неоднорідна

1.Морська вода







1.Виноградний сік







2.Ошурки з тирсою







2.Розчин цукру







3.Розчин вапна







3.Олія у воді







4.Попіл







4.Газована вода







5.Повітря







5.Молоко







Колективна перевірка виконання завдання. Ключ:

І варіант

ІІ варіант




А.

Б.




А.

Б.

1.

˅




1.

˅




2.




˅

2.

˅




3.




˅

3.




˅

4.

˅




4.




˅

5.

˅




5.

˅




Учитель. Чимало виробничих процесів пов’язані з розділенням сумішей. Часто вдома є необхідність розділити суміш на окремі речовини. З курсу природознавства вам відомо, що суміші можна розділити на складові частини фізичними методами. Наприклад очищення кухонної солі чи цукру від домішок за допомогою відстоювання, фільтрування і випарювання; з молока виробляють вершки, масло, сир; для медичних цілей отримують спирт із розчину способом дистиляції. Щоб розділити суміш, необхідно знати властивості речовин, які входять до її складу, а саме розчинність речовин у воді чи одна в одній.

Демонстрація дослідів.

Дослід 1. Відстоювання суміші крейди і води

Висновок. Способом відстоювання розділяють тверді речовини, не розчинні у воді, або рідини, не розчинні одна в одній, якщо вони мають різну густину. Для цього використовують ділильну лійку.

Перегляд відео «Розділення суміші олії з водою»

Дослід 2. Фільтрування суміші крейди і води

Висновок. Способом фільтруванням розділяють тверді речовини, не розчинні у воді. Для проведення фільтрування потрібен фільтр.

Дослід 3. Випарювання суміші кухонної солі і води

Висновок. Способом випарювання можна розділити суміш, у якій одна з речовин добре розчиняється у воді. Для проведення випарювання потрібне обладнання: спиртівка чи нагрівач, скельце або порцелянова чашка.

Вчитель. Для розділення суміші добре розчинних речовин у воді або розчинних одна в одній є спосіб дистиляції або перегонки. Для цього використовують різницю їхніх температур кипіння.

Перегляд відео «Дистиляція розчину спирту».

Висновок. Для проведення способу дистиляції потрібне спеціальне лабораторне обладнання: холодильник, мережа електричного струму, нагрівач, термометр.

Заповнення «Асоціативного ланцюжка».

Повідомлення учня. Розділення суміші газоподібних речовин.

Досить складним процесом є розділення газоподібних речовин, а саме кисню і азоту повітря. Азот і кисень, яких найбільше у складі повітря, подібні за фізичними властивостями. Вони погано розчиняються у воді, не мають кольору і запаху. Обидва гази утворюють однорідну суміш і відстоюванням чи фільтруванням їх не можна розділити. Тому азот і кисень виділяють з повітря за допомогою випарювання. Для цього спочатку повітря переводять у рідкий стан, охолоджуючи його до дуже низької температури (близько -200 °С), а потім піддають випарюванню. Першим випаровується азот, а після нього – кисень. Кожен газ збирають у балони окремо і використовують за призначенням [2].

V. Закріплення нового матеріалу

1. Інтерактивна вправа «Точка зору»

Чи вважаєте ви водопровідну воду чистою?

2. Робота в групах. Завдання для групи А:

1) Гра «Квітка»

Вписати в кожну пелюстку квітки чисті речовини та суміші, які потрібно вибрати з певного переліку.

Перелік: цинк, залізо, нафта, розчин оцтової кислоти, кисень, морозиво, кров, питна сода.

Ключ. Речовини: цинк, залізо, кисень, питна сода.

Суміші: нафта, розчин оцтової кислоти, морозиво, кров.

  1. Гра «Хрестики-нулики» на визначення однорідних і неоднорідних сумішей.

Знайти виграшний шлях у таблиці:

Розчин цукру у воді


Шампунь

Повітря

Крейда у воді


Розчин соди

Фарба

Глина у воді


Туман

Мильна піна

Ключ. Верхній рядок – однорідні суміші; нижній рядок – неоднорідні суміші.

  1. Конкурс «Розділи мене»

Встановити відповідність між сумішшю та методом, яким її можна розділити на чисті речовини.

Суміш

Метод розділення

А

Суміш сірки і залізних ошурок

1

Дистиляція

Б

Розчин соди у воді

2

Відстоювання

В

Морська вода

3

Фільтрування

Г

Суміш глини з кухонною сіллю

4

Випарювання

Ключ

А

2

Б

4

В

1

Г

3

Завдання для групи Б:

Скласти план розділення суміші, що складається із:

а) води, гліцерину і піску;

б) води, піску і залізних ошурок;

в) кухонної солі, деревного вугілля і мідних ошурок.

VІ. Підсумок уроку

VІІ. Домашнє завдання

§4, № 1-7 (група А), № 8 (група Б), творче завдання «Як довести, що у мінеральній воді є тверді і газоподібні речовини. Як їх розділити?»

Література:

  1. Лашевська Г.А. Хімія. 7 кл.: Підручник для загальноосвіт. навч. закл. – К.: Генеза, 2007.

  2. Коршевнюк Т.В. Природознавство: підруч. для 5-го кл. загальноосвіт. навч. закл.- К.:Генеза, 2013.

  3. Дехтяренко С.Г. Моніторинг якості освіти: рівнева загальноосвітня підготовка учнів з хімії. 7 кл.- Запоріжжя, 2009.

  4. Малахова Н.М. Пізнавальні завдання з хімії. 7-9 кл.- Х.:Вид.група «Основа», 2011.

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Загальна характеристика країн Західної Європи
Привітання. Організація початку уроку, повідомлення про етапи пізнавальної діяльності

Беївська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Методичний кабінет...
Тест зовнішнього незалежного оцінювання з біології у 2016 році складається із завдань трьох форм: завдань з вибором однієї правильної...

Сценарій Ювілейного вечора 2004р
...

Вступ Програма «Інформатика»
Програма «Інформатика» для 5 – 9 класів спрямована на реалізацію мети та завдань інформаційно-технологічного компонента освітньої...

Керівництво школою складний динамічний процес, який включає в себе...
Комунального закладу освіти «Навчально-виховний комплекс №57 «загальноосвітній навчальний заклад I ступеня – гімназія»

Урок з теми
Вашій увазі я пропоную розглянути розробку уроку для 9 класу з органічної хімії. При створенні цього уроку я використовувала програму...

Наказ
Районному методичному кабінету, педагогічним колективам навчальних закладів району у 2015/2016 навчальному році спрямувати роботу...

Методичні рекомендації та завдання з підготовки школярів до участі...
Комплект олімпіадних завдань охоплює програмовий матеріал з різних розділів курсу історії України та Всесвітньої історії за попередні...

Аналіз виконання завдань ІІІ (обласного) етапу всеукраїнської учнівської олімпіади з хімії
Етап Всеукраїнської учнівської олімпіади з хімії проходив 19, 27 січня 2013 року на базі Київського обласного інституту післядипломної...

Уроку: Дидактична
Методи навчання: за джерелом набуття знань: словесний (бесіда), наочні (ілюстрації), практичні (вправи); за характером пізнавальної...



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації




h.ocvita.com.ua
Головна сторінка